Eerste schaatstocht Pake. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johannes Meer - WaarBenJij.nu Eerste schaatstocht Pake. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johannes Meer - WaarBenJij.nu

Eerste schaatstocht Pake.

Door: Johannes.

Blijf op de hoogte en volg Johannes

08 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Vanmiddag 2uur thuis na twee dagen klussen in Oldenzaal.
Drie uur start schaatstocht in IJsbrechtum. Temperatuur min 2 stevig windje.
Op naar Tirns, voorbij Roodhuis richtingaanwijzer op het ijs van de ijswegencentrale (doet me denken aan vroeger, men moest hier lid van zijn en dan kreeg men speldje) zie foto. Ik sla hier links af op naar Oosterend.
In tegenstelling tot Zondag is overal geveegd en je ziet ook overal schaatsers.
In Meilahuizen stond zelfs koek en zopietent op het ijs (foto) maar ik was nog niet lang van huis.
Oosterend aangekomen (vaar) weg gevraagd, moest midden door dorp en via lus kwam ik in Wommels.
Hier was het echt klunnen daar de eenden met behulp van wind het water onder brug openhouden.
Van Wommels op naar Burgwerd. IJs slecht, niet geveegd gelukkig wind in de rug.
In Burgwerd aangekomen neergestreken koek en zopietent. Na korte tijd bleek eigenaar ook schaatser te zijn, en in 1963 die barre elfstedentocht als jongste deelnemer te hebben uitgereden. Ook kende hij De Bleekerploeg wel en ook de meeste leden.(mij niet ben van latere datum). Heb hem natuurlijk op foto gezet (zie foto)
Na Burgwerd fraai stuk ijs naar Bolsward.
In Bolsward goed ijs, toen nog laatste stuk naar huis. Dit viel niet mee, alles wind tegen maar het ijs was prima. Onderweg nog wat fotos gemaakt.
Van IJlst naar Sneek alles wind tegen, wilde nog naar waterpoort schaatsen maar het was al donker, ben laatste stukje afgestapt en lopend thuis gekomen 6.10 uur.

Jammer, geen elfstedentocht maar er is nu overal geveegd en ik hoop deze week nog te kunnen genieten, vrijdag Baarderadeeltocht heb deze vroeger ook paar maal geschaatst.

Update 9-2-2012.

Morgen dus Baarderadeeltocht 60 km. Ben van plan deze te schaatsen, vroeger als kind deze ook wel geschaatst.
Vandaag met Wiebe tochtje geschaatst. Sneek -Scharnegoutum- Bozum (mijn geboorteplaats)via Franekervaart-Roodhuis- Tirns terug naar Sneek.
Was de bedoeling de geblesseerde Johan met bezoek te vereren, doch deze was niet thuis.

Pake, oant moarn.

Pake

• 08 Februari 2012 - 21:17

Afke:

Hoi Pake, Wij gaan zaterdag rond 11:00 uur naar sneek. Zoek je een leuke tocht uit voor in de middag ???

Liefs,

Afke